dilluns, 14 de març del 2016

BLENDER: FES REALITAT ELS TEUS DISSENYS

T'agrada el disseny 3D? Tens una idea al cap i no saps com fer-la realitat? Blender és el teu programa, tant per fer modelatges, com animacions, donar textura a figures...

A continuació t'exposem alguns exemples del que pots fer amb ell.

D'una banda., l'Ismael Kandy, alumne de 2n de Batxillerat, va realitzar un modelatge 3D d'un skate, i posteriorment va fet una petita animació. Per tal de donar-li més detall, va decidir fer cadascuna de les peces del disseny per separat i ajuntar-les després.Aquest és el resultat final:



Més informació i pautes del projecte aquí.

 Seguint amb el tema del skate, l'Ismael va decidir modelar unes sabates NIKE adients per la tabla, amb resultats com aquest:



Més informació aquí.

També podeu trobar una entrada del mateix alumne d'algunes armes de guerra en 3D dissenyades amb Blender aquí.


D'altra banda, en Pau Fernández, també alumne de 2n de Batxillerat, va realitzar dues tasques amb aquest programa. La primera es tracta de modelar i animar un personatge, fent-lo caminar o saltar.




 Trobareu la guia del modelatge en el seu blog i les animacions en el següent link.


En acabat, en Pau Fernández ens ha permès enllaçar també en aquesta entrada el resultat del seu Treball de Recerca, un vídeo que ens mostra una animació feta precissament amb Blender i que ens dóna una idea de les grans possibilitats que ofereix aquest programa. Enllaç a vimeo del treball aquí.

Si esteu interessats, podeu descarregar-vos Blender de manera gratuita en la seva pàgina oficial.

diumenge, 28 de febrer del 2016

2 PROJECTES D'ARDUINO PER A PRINCIPIANTS: VELOCÍMETRE PER A SKATE I ROBOT SIGUE-LÍNIA

Necessiteu noves idees per a la vostra arduino? Aquí teniu dos projectes que podeu fer tant a l'institut com a casa vostra, senzills però a alhora interessants.

En primer lloc, us proposem la creació d'un velocímetre per a skateboard o similar. Aquest és un projecte al que els alumnes de 2 de Batxillerat Pau Fernández i Violeta Martínez van dedicar el 1r trimestre de l'assignatura de Tecnologia Industrial. Avui us presentem una recopilació d'aquest projecte, no acabat, per a que vosaltres tingueu les eines necessàries per a portar-lo a terme.

En segon lloc, us recomenem el projecte desenvolupat pels alumnes de 2n de Batxillerat Cristian Jiménez, Raúl Jiménez i Xavier Mora; el qual consisteix en la creació d'un robot sigue-línia amb arduino. Aquest projecte tampoc no va arribar a la fase final, però en aquesta entrada us són donats tots els instruments que us caldran al llarg del procés de creació.

Comencem, doncs, amb la explicació dels dos projectes:


VELOCÍMETRE PER A SKATE

De QUÈ tracta?

El projecte té com a punt principal un relé que, en canviar de posició, conta i afageix una volta, mostrant-nos el resultat a la pantalla LCD. Això serà possible gràcies a què prèviament haurem incrustat un iman a una de les rodes del skate.

Podeu veure el funcionament en aquest vídeo de youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=tkcwhvisCbs

QUÈ coses necessito?
 
-Skate o similar.
-Arduino
-Capsa protectora d'arduino.
-Petit iman (per exemple, un de 1cm de diàmetre i 1,5 de llarg)
-Relé.
-Bateria de 9V amb adaptador per a connectar a l'arduino.
-Petita pantalla LCD

-Resistències de 10K i de 47 ohms.
-Filferros.
-Soldador de ferro.
-Cola o adhesiu.
-Potenciòmetre de 10k.

COM el faig?

-1r pas: col·locar l'iman a la roda
Picture of Putting the Magnet on the Wheel
-2n pas: la electrònica
Picture of The Electronics
-3r pas: programar el codi arduino
Picture of The Arduino Code
-4t pas: projectar la electrònica
Picture of Protecting the Electronics
-5è pas: muntar els components
Picture of Mounting the Components
 DSCF0986.JPG

Si voleu més informació i detalls, podeu adreçar-vos al blog original d'on surt la idea (en anglès), aquí.


ROBOT "SIGUE-LÍNIA"

De QUÈ tracta?

Consisteix en muntar un robot des de zero programat amb arduino que s'encarregui de seguir una línia.

QUÈ coses necessito?

-Placa protoboard.
-Arduino.
-Xip controlador L293D
-Dos motors DC de 5V
-Bateria de 9V amb adaptador per arduino.
-Cables.
-Adhesiu.
-Dues rodes per arduino + roda boja

COM el faig?


1r pas: configuració del maquinari
dc_motor_l293_bb
Ayuda con el integrado L293D
 2n pas: muntage del robot



 
3r pas: programar l'arduino

(enllaç d'ajuda: https://www.openhomeautomation.net/remotely-controlling-a-motor-using-arduino-python-and-php/)



Si voleu més infomarció del procés i els components, reviseu els seqüents enllaços d'interès:

 http://www.taringa.net/comunidades/electrot/1915412/Ayuda-con-el-integrado-L293D.html
 (informació connexions del xip)
 http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/27189/TI/L293D.html
 (informació general del xip)
 http://blog.bricogeek.com/noticias/tutoriales/tutorial-robot-4x4-con-arduino/#controlador
 (tutorial per muntar el robot)
  http://www.openhomeautomation.net/remotely-controlling-a-motor-using-arduino-python-and-php/
 (programa per a arduino de control del motor)
 (controlar la velocitat i el sentit d'un motor d'arduino)




dilluns, 14 de desembre del 2015

Controls arcade amb arduino (Isaac Lleida i Kevin Sánchez)

La nostra idea principal era construir una màquina d'arcade independent. Vam fer una recerca per la xarxa, i vam trobar que hauriem de gastar molts calerons, per culpa de la pantalla, que hauria de ser a mida. Vam pensar, que seria molt més senzill i portable si només construíem taulell de controls i li posavem una interficie USB per a conectar-lo a qualsevol màquina.


Seguidament, vam haver de pensar com connectar els botons i les palanques amb una interficie USB. Vam trobar que hi havien diverses maneres, de les més factibles era l'ús d'una placa anomenada I-PAC. Un I-PAC, es un dispositiu, específic per a contruir controls Arcade, al que se li connecten els botons i les palanques i enviar les accions d'aquests per USB a un ordinador simulant un teclat mecànic amb unes funcions determinades, però els exemplars que vam trobar per la web superaven el 40$ i no ens donaven opció a compra. No obstant, l'I-PAC ens va donar la idea de fer el nostre propi amb Arduino, al qual podríem connectar tots els botons i palànques necessàries per fer ús dels jocs arcade i interpretar les seves accions amb una programació introduida en aquest. Aquesta va ser la nostra idea final i vam començar a idear i organitzar una estructura per els controls de la màquina; la nostra idea és crear un taulell on dos jugados puguin interactuar alhora.
 http://www.arcadecab.com/images/NewCabinet/I-PAC_wiring_diagram_ArcadeCab_Layout.png
Així vam trobar botons i palanques a eBay amb el mínim preu que demanarem al gener, degut a el col·lapse d'enviaments desde Xina al Nadal.

Botons: http://www.ebay.com/itm/10x-OEM-Red-30mm-Arcade-diy-Parts-Push-Button-Replace-For-Sanwa-OBSF-30-Buttons-/201338789088?hash=item2ee0ba1ce0:g:wX8AAOSweW5VEUfD
Palanques: http://www.ebay.com/itm/Classic-4-8-way-Arcade-Game-Joystick-Ball-Joy-Stick-Red-Ball-Replacement-SG-/281875954573?hash=item41a11dbb8d:g:0RQAAOSwp5JWYoaB

Per utilitzar l'Arduino com a I-Pac, vam estar mirant com poder simular un teclat amb Arduino. Vam trobar que per fer aixó haviem de flashear un firmware específic per a aquesta tasca (http://mitchtech.net/arduino-usb-hid-keyboard/).

Ara mateix estem treballant en fer una simulació amb polsadors normals  mentre esperem els components i aconseguir fer-lo funcionar.

diumenge, 13 de desembre del 2015

Com connectar-se a una Raspberry Pi quan no es pot connectar a un monitor.

Connexions alternatives a la Raspberry

Un dels problemes que he trobat mentre duia a terme el meu projecte de "streaming" d'imatges capturades per la càmera de la Raspberry i pujar-les a temps real a Internet, és connectar-se al petit ordinador. En moltes ocasions no he disposat d'un cable HDMI i és molt molest anar fent l'intercanvi del cable de la Raspberry a l'ordinador. És per això que he mirat altres maneres de connectar-m'hi.
A dia d'avui utilitzo ja sempre el mètode de connexió mitjançant un cable de xarxa. Aquest mètode fa que les dades de la Raspberry surtin per el cable ethernet i s'enviïn al meu ordinador però té un inconvenient: per fer això s'ha de conèixer l'adreça IP que la Raspberry rep cada cop que es connecta per xarxa i això no seria problema si no fos perquè aquesta és dinàmica i sempre és diferent.

La solució a aquest problema és editar la configuració de xarxa de la Raspberry perquè la tingui estàtica però és una cosa complicada. És per això que he fet un vídeo explicant com es duu a terme aquesta tasca.

Aquí deixo l'enllaç del vídeo a youtube:



Problemes conectant la Raspberry a un monitor

He tingut bastants problemes amb la Raspberry Pi a l'hora de connectar-la a un monitor, i encara NO ho he solucionat. El problema es troba quan tu intentes connectar aquest dispositiu a un televisor amb HDMI o a un monitor VGA. Quan tu fas això, els dispositius com la televisor i els monitor no troben la senyal per un problema de configuració de la Raspberry Pi. Ara diré tot lo que he intentat per connectar-ho, però ha sigut inútil.

Intent de solució 1: Connectar la Raspberry a diferents monitors VGA

Al principi, la nostra Raspberry no tenia cap tipus de problema en connectar-lo a un monitor VGA, però després desendollar-lo un parell de vegades, la Raspberry va deixar de transmetre senyal.
Vaig intentar connectar la Raspberry a quatre monitors diferents amb sortida VGA, però ningun dels quatre monitors va mostrar la pantalla de la Raspberry Pi.
Vaig investigar per internet i vaig trobar que el problema venia de un archiu anomenat "config.txt", un archiu que es sobreescrivia sol, però vaig intentar trobar l'archiu en la meva targeta SD i no el vaig trobar perquè estava utilitzant l’instal·lador "NOOBS". Així que vaig intentar trobar altres solucions.

Intent de solució 2: Conectar la Raspberry a un televisor HDMI

Al veure que la Raspberry no anava en un monitor VGA vaig decidir emportar-me-la a casa i provar amb el meu televisor HDMI directament, sense necessitats d'utilitzar un adaptador HDMI-VGA.
El meu televisor va trobar un HDMI connectat, però deia que la imatge era incompatible i que o tenia senyal.

Intent de solució 3: Connectar la Raspberry a traves de internet

Llavors vaig provar com a últim remei utilitzar el protocol de connexió "SSH" per connectar la meva Raspberry al meu ordinador a traves de internet. Un altre intent inútil, ja que es complicat connectar la Raspberry amb aquest mètode, y no va trobar el dispositiu el meu ordinador. Pot ser perquè no vaig obrir els ports del meu router correctament, perquè no vaig posar els comandaments adequats...


Finalment vaig formatejar la micro SD i vaig posar-li dins el Raspbian Jessie, però continua sense funcionar a dia d'avui.